Hoe houden we balans in Covid tijden?

Ik twijfelde of ik hier een post over wilde schrijven. COVID19 is al een tijdje deel van ons leven en met het stijgende aantal besmettingen wereldwijd blijft dit helaas ook nog deel van ons leven voorlopig. Deze post gaat niet over Covid besmettingen of hoe daarmee om te  gaan want dat laat ik over aan de deskundigen maar ik wil met jullie wel wat tips en tricks delen over hoe je je balans en vooral je sanity behoudt in een tijd waarin we thuis werken met kids en we het gevoel hebben dat het soms allemaal iets te veel wordt. Want met je partner thuiswerken, de kinderen thuis hebben, niet op vakantie/uit eten/naar de bios/ koffie drinken vond ik heel moeilijk. Inmiddels kunnen de kinderen weer naar school na de zomervakantie en sommige dingen wel weer (beperkt) mogelijk maar het thuiswerken blijft voorlopig nog wel van kracht. Ik wil jullie daarom wat dingen meegeven die mij hebben geholpen tijdens deze periode en hopelijk jullie ook.  Dus tips om de thuisquarantaine te rocken….

  1. Ritme behouden
    Het is heel aantrekkelijk om later op staan en laat naar bed te gaan omdat je toch geen reistijd hebt en vaak je eigen tijd kan indelen (zeker zonder kinderen) maar dat maakt vaak je dag alleen maar gestresster. Het beste is om op een vast moment je wekker te zetten, zeg rond 7:30 en of je moet werken of niet, je ochtendroutine te starten. Daarbij geldt dus ook dat je iets aantrekt waar je niet in wakker bent geworden. Het is uit onderzoek gebleken dat mensen die in hun pyiama blijven zitten zich de hele dag door inactiever voelen en dit zelfs invloed kan hebben op je geestelijke gezondheid. Dat willen we natuurlijk niet. Dus kleed je om (hoeft echt niet allemaal netjes en formeel te zijn, het colbertje mag je achterwege laten) maak je bed op en maak en heerlijke cappuccino om je dag te starten. oh ja en niet te laat naar bed ondanks dat het heel verleidelijk is om netflix series te bingewatchen. Maar ze blijven wachten op je hoor die series 😉
  2.  Niet te veel hooi op je vork nemen
    Ik deed het in het begin zelf ook. Ik was op mijn werk (online) bezig met twee teams, agenda volgepland en wilde dat de kinderen thuisonderwijs geven en ook nog date night doen met de hubby, elke dag koken en de schoonmaakster hoefde ook niet te komen want we waren toch thuis. Oh ja en de kasten opruimen, thuisprojectjes doen en hobbies behouden. Dat bleek allemaal net iets te veel van het goede. Uiteindelijk haalt het leven je in. Dat wil zeggen dat je dit allemaal nooit op lange termijn kunt volhouden en zeker niet op de manier die je het liefst zou willen. De tip hierin is eigenlijk om gewoon minder in te plannen voor jezelf en niet alles te moeten. Klinkt makkelijk, toch? En dat is het ook. Dus minder afspraken inplannen en accepteren dat je focus nou eenmaal minder is. Dat snappen je collega’s ook en sterker nog ze zullen zelfs met je meedoen. Een schoonmaakster is top omdat zij wat kan bijverdienen en jij je tijd aan andere dingen kunt besteden. Date night 1 x per twee weken inplaats van elke week en kies elke week een projectje die je wilt doen. Dus de ene week je kast opruimen en de andere week een boek lezen. De kinderen gaan thank god weer naar school want een goede juf zal ik helaas niet worden. Oh ja en maak gebruik van UberEats en thuisbezorgd, no shame in that…
  3. Wandelen
    Heel veel kan niet maar wandelen in de buitenlucht met iemand anders op afstand of iemand naast je van je eigen huishouden mag gelukkig  wel. Neem een goed moment zoals tijdens de lunchpauze en maak een wandelingetje. Eventueel met een podcast of luisterboek kan ook. Je hebt even frisse lucht en je hebt je beweging weer binnen. Voelt altijd heerlijk na zo’n wandeling.
  4. Staycation time!
    Wij hebben er inmiddels al 2 opzitten. 1 met en 1 zonder kinderen. Echt zo lekker om er even uit te zijn. Ik ga hier een post over neerzetten in de hotspots want deze twee pareltjes zijn echte aanraders. Boek een een staycation! Kies een mooi/leuk/gezellig hotel uit en boek daarnaast een diner, ontbijt en sauna/spa moment erbij als ze dat aanbieden. Je voelt je heerlijk verfrist als je weer thuiskomt, beloofd!
  5. Maak tijd voor jezelf
    Dit is het ideale moment of even aan jezelf te werken. Gezichtsbehandelingetje, nagels laten doen of een lekkere massage. Het kan! Even ontspannen en weer tot jezelf komen. Je hoeft natuurlijk niet iets te gaan doen. Ook niks doen of een kopje koffie drinken met een boek telt. Als je maar even een momentje helemaal alleen voor jezelf hebt.
  6. Je huis onder handen nemen
    Ik snap goed dat dit niet de favoriet is in dit rijtje. Of dat je er geen zin in hebt, snap ik ook heel goed. Wel ga ik erij zeggen dat het moment wel ideaal is. ALs je iemand inhuurt om iets te doen kun je erbij zijn om ze te begeleiden. Als je zelf handig bent kun je er ook de tijd voor nemen want je hebt geen reistijd en kunt zo lekker je dag indelen. Wij hebben al best wat dingetjes laten doen in huis en hoe klein ze ook zijn, ze hebben toch een positieve impact gehad op ons woongenot.

Leave a Reply